| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Marie

Registreringsdatum: 29 oktober 2008 Inlägg: 11 Ort: Kalmar
|
Postat: sön mar 15, 2009 1:14 am Rubrik: Fotografering av stenar och kristaller |
|
|
När jag fotograferade stena och kristaller till min bok kom jag på att häftmassa var kanonbra för då kunde man vinkla till stenen eller kristaller på sätt som annars var omöjliga. På så sätt gick det att få in ljus på rätt sätt.
Sedan använde jag mig av olika underlag beroende på stenen eller kristallens färg och genomskinlighet.
Här är ett exempel som inte finns med i boken.
Det är tagit i januari 2009 ute på balkongen
In English
When I took the photos of stones and crystals to use in my book I used a sticky dew that made it possible to get a good angle to get the light at the right spot.
I used also different surfaces depending of the colour and structure of the stone or crystal
The picture shown here I took in Januari 2009 out doors. _________________ Ha en stenkul dag
Marie/stenförälskad |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Lightbringer Site Admin

Registreringsdatum: 03 januari 2007 Inlägg: 154 Ort: Kiruna
|
Postat: sön mar 15, 2009 5:08 am Rubrik: |
|
|
| Mycket snyggt foto, tog du vitbalansen mot det vita först? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Marie

Registreringsdatum: 29 oktober 2008 Inlägg: 11 Ort: Kalmar
|
Postat: sön mar 15, 2009 9:05 am Rubrik: Bilden |
|
|
Bilden tog jag med vit fönsterbräda som bakgrund. Det var till att vara ute snabbt mitt på dagen eftersom januarisolen snabbt sjunker. För låg vinkel på solen gör att färgbrytningen blir jättekonstig.
Kameran har jag köpt ny i höst inför den nya boken och är en Olympus halvautomatisk 20Mp och med supermacro denna gången samt ställbart fokus.
Min förra kamera var en vanlig digital med 5 Mp och bara vanligt macro.
Jag hade ibland jättejobbigt att få till det när det var små slipade saker. Speciellt kommer jag ihåg de små Boracitkristallerna som jag lånade av Conny. Jösses...de var inte lätta.
Observera att det måste vara optisk zoomer. Digitalt funkar inte om man ska tycka bilderna.
Jag jobbar alltså inte med att ställa in vithet utan väljer lämpligt underlag och jobbar med att vinkla stenen eller kristallen på den lilla häftmassebiten som jag sätter den på, tills jag känner att ljuset faller på rätt sätt.
Sen klipper jag bort bakgrunden så att den inte syns.
Ibland kan det ändå vara svårt att välja rätt bakgrund. Är det en blank mörk sten kan man inte lägga den på vitt och har jag lagt den på teakbordet kan det ställa till det genom att det teakbruna speglar sig i den blanka tumlade stenen.
Men det är bara att testa sig fram med olika bakgrund tills stenen eller kristallen kommer till sin rätt.
Jag har väl plåtat ett drygt tusental (minst) stenar och kristaller vid det här laget. _________________ Ha en stenkul dag
Marie/stenförälskad |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|